Amanda Wainio

Jag har en kompis som heter Amanda Wainio som också bor här i Eskilstuna. När vi var små umgicks vi hur mycket som helst men det blev bara mindre och mindre och nu ses vi typ inte alls.
När jag gick ut 9:an var Amanda ganska stor, eller tjock som hon själv säger. Känns elakt men jag får faktiskt hålla med henne där. Hon var tjock. Hoppas du inte tar illa upp nu <3
Men hösten 2008 sa hon NEJ. Hon bestämde sig för att inte vara den där tjocka tjejen längre. Mellan hösten 2008 och 2010 gick hon ner 31kg, från 84kg till 53kg.
Vad fick dig att vilja gå ner i vikt?
- Om jag ska vara ärlig så var det faktiskt min mamma som kom in en dag till mig när jag satt och kollade på tv och sa: Amanda, om du fprtsätter såhär så kommer du få diabetes. Du är tjock." Efter de orden tog jag tag i det och började skärpa mig.
Tog du illa upp när din mamma sa så eller blev det en motivation till att gå ner i vikt?
- Till en början tog jag väldig illa upp. Grät jätteläng och ville inte prata med henne. Vägrade äta inför henne för att jag var så sur.
Nu i efterhand tackar jag henne för att hon sa så. Det fick mig att inse hur underbar mamma hon är som verkligen bryr sig om mig.
Vad sa dina kompisar när de märkte att du började gå ner i vikt?
- De blev helt imponerade av att jag klarade det på egen hand och av att jag såg så tunn ut. De frågade mig om tips om hur de skulle kunna göra för att klara av att gå ner i vikt och sluta äta så mycket onyttigt. Det händer även idag!
Hur bar du dig åt för att tappa hela 31kg?
- Jag började med att promenera en träcka på en halvtimme. Sen gick jag den en till två gånger om dagen beroende på hur jag kände för det. Sen slutade jag äta godis och småäta och tog mindre portioner när jag åt. Sen valde jag trappor istället för hiss och sådana bekväma saker.
Är det något du vill säga till andra tjejer eller killar som är i den situationen nu som du var i för tre år sen?
- Men lite vilja så går allt. Till en början är det svårt och man vägrar verkligen röra på arslet. Men tillslut inser man att det är roligt och att man kan bara man vill. Så känner du dig just "överviktig" så är mitt tips till dig: ut och gå, minska portioner, små ät inte och lita alltid på dig själv.
Idag känner Amanda sig starkare och modigare än förr. Hon vill göra med Vådage saker och efte viktnedgången fick hon mycket bättre självförtroende och självkänsla. Hon väger nu runt 57kg och mår bättre än någonsing.
Läs gärna hennes blogg här.


Före                                                                                                Efter
amanda - :):

jäkligt roligt att läsa om mig själv sådär! jätte bra skrivet anton. du är riktigt duktig på de du gör :) tack för att jag fick synas i din blogg :)

Kommentera inlägget här: